Voer voor informatiemanagers

Zoals cloud kent ook de term ‘informatiemanager’ vele definities, waar ik me hier niet aan waag, maar een feit is dat een informatiemanager het drukker zou moeten krijgen naar mate het gebruik van cloud toeneemt. En niet door cloud gebruik alleen, in al zijn vormen, maar ook door de opkomst van nieuwe devices, de smartphones en tablets (en wie weet wat ons nog meer te wachten staat). Die werken namelijk veel eenvoudiger met cloudapplicaties dan met de kantoorapplicaties die iedereen nu gebruikt. En iedereen wil die apparaten hebben en ook gebruiken. Die trend is niet meer te stoppen en heeft ook al een naam: ‘BYOD, Bring Your Own Device’. Ik lees Amerikaanse blogs waarvan in de auteurs al roepen dat ze de kreten BYOD en het aanverwante ‘customerization of IT’ (vrij vertaald: de gebruiker is koning) niet meer kunnen horen. Bij ons heet het ook wel ‘het nieuwe werken’, een term die volgens mij geen bedrijf voor zijn dienstverlening moet gebruiken, want volgend jaar is het niet nieuw meer. Maar dat terzijde. Het is dus hot, en ook al kunt u deze kreten misschien eveneens niet meer horen, we kunnen er niet omheen.

We moeten de nieuwe ontwikkelingen koesteren, want ze maken ICT minder complex om te gebruiken en dat heeft echt vele evidente voordelen.

De nieuwe mogelijkheden zijn niet alleen voor de gebruiker minder complex, maar ook organisaties kunnen hiervan profiteren door minder ICT in huis te doen. Dat scheelt de ICT afdeling en iedereen die daarvan afhankelijk is een boel kopzorgen. Dit gebeurt natuurlijk niet van de ene op de andere dag, maar over enkele jaren zal er steeds meer worden uitbesteed in de public of private of hybrid cloud.

Minder ICT kopzorgen dus, maar de CIO (Chief Information Officer, ofwel informatiemanager) hoort zich er nu al in te verdiepen. De aandacht verschuift namelijk van systemen, netwerken en applicaties naar informatie. Als de CIO niet veel doet, staat die informatie straks overal. Op de iPad van een gebruiker (die door haar of zijn kinderen ook wordt gebruikt), op meerdere plekken in de cloud, waaronder misschien wel facebook of twitter. Niets menselijks is de medewerkers van een organisatie namelijk vreemd en dus zullen zij de gemakkelijkste weg kiezen om informatie voor zichzelf beschikbaar te hebben en met anderen te delen. Ze willen efficiënt hun werk doen en vinden daarin zelf hun weg.

Voor een heleboel informatie is dit niet echt een ramp, maar voor een andere boel informatie waarschijnlijk ook wel. De tijd echter dat alle informatie alleen beschikbaar is op een bedrijfsnetwerk, achter een Chinese muur en van buiten alleen toegankelijk via ingewikkelde VPN’s en domme ‘thin clients’, is in de komende jaren definitief voorbij. Als een organisatie daaraan vasthoudt, dan is het zeker dat haar medewerkers nieuwe wegen om anders te werken gaan zoeken. De cloud en de iPads zijn dan de nieuwe USB sticks, die soms per ongeluk onbeschermd op straat rond slingeren.

De CIO moet zich dus druk gaan maken over hoe om te gaan met de nieuwe realiteit. Hoe combineer ik veiligheid met een zekere vrijheid van keuze voor cloud applicaties en nieuwe devices? Hoe maak ik gebruikers bewust van wat ze wel en niet kunnen doen met cloudapplicaties en social media? Hoe scherm ik echt vertrouwelijke informatie toch nog af? Waarmee faciliteer ik gebruikers (managed devices, private social media, cloud collaboration tools) om de vlucht naar de ongecontroleerde cloud in te dammen? Hoe houd ik al mijn leveranciers van cloud applicaties of van outsourcing bij de les (governance)? Hoe selecteer ik trouwens de juiste leveranciers? Hoe regel ik eenvoudige en op maat gesneden toegang tot applicaties (dat was op het bedrijfsnetwerk al lastig, maar nu helemaal)?

Zo kunnen we nog wel even doorgaan met vragen stellen die betrekking hebben op de nieuwe ICT realiteit. Stuk voor stuk vragen die met informatiemanagement te maken hebben. Bent u er al mee bezig?